INFO OM MUDRING 2021

Malvin Kåre Valderhaug, 15. October 2021


Hei!

Viser til deres korrespondanse med min kollega Jari.

I forhold til mudring, så planlegger vi å starte opp med dette i slutten av neste uke, eller senest i starten av uka etter (uke 42). 

Tommy Solheim AS vil være vår underentreprenør på prosjektet, og vil i praksis stå for mudringen. Dette er et Florø-basert firma som har mange mudringsoppdrag å vise til på referanselisten, og skal være vel kvalifisert som underentreprenør i prosjektet. Han ankommer med utstyret sitt fra Florø, og legger ut på turen nordover hit så fremst været tilsier det forsvarlig å runde Stadt. Som sagt, så er planen at han skal være i gang her på Gjøsund om en uke. Derfor ankommer han havnen trolig i løpet av helga.

Til jobben som skal utføres vil han benytte mudringsapparat med støttebein og 80 tonns graver med skuffe/ripper/bortårn. Mudringsmassene legges på splittlekter med 35 m lengde, som styres med egen slepebåt. Splittlekteren vil ha en kapasitet på ca. 225 t.

Som dere sikkert vet, så skal sjøbunnen senkes til kote -8,3, og i ytre del skal den senkes til kote -9. Mudringsvolumet vil være på mellom 250 000 m3-260 000 m, alt etter hvilke tilpassinger byggherre (Giske kommune) velger å gjøre opp imot opprinnelig prosjekt.

I utgangspunktet tas mudringsmassen til land for videre transport ut til deponiet på Gjøsundneset. Noe av massen vil trolig også transporteres med lekter rundt Subesa-kaien, og direkte til deponi. For massen som skal tas via land, så etablerer vi eget landmottak i strandkanten ved nordsiden av havnen, ved Nordnes. Der sleppes massene fra lekter, så tar vi igjen massene maskinelt og laster på dumpere, som så frakter de over til deponiet/sjøfyllingen.

Vi planlegger å starte mudringen inst i havna og jobbe oss utover, men dette er med forbehold om endringer. Mye vil hvile på hvordan grunnforholdene er og oppfører seg. Mudringen kan pågå et år frem i tid, så dette er en tidkrevende prosess. Underentreprenør kjenner er godt kjent med eksisterende aktivitet i havna, og må ta hensyn til dette i utøvelse av sitt arbeid. Det planlegges med 12 timers arbeidsdager 6 dager i uka. I utgangspunktet blir det stopp på søndager. 

Vi legger opp til et godt og nært samarbeid med brukere av havnen, og det er bare å ta kontakt om noe er uklart! Og selvsagt setter vi pris på om dere deler info om spesielle forhold i havna som vil ha betydning for vår plan.

Mvh 

Pål-Are Vadstein

Prosjektleiar

Aurstad Tunnel AS

Org. nr.        885 349 552

Mob.           +47 907 15 765

E-post         pav@aurstad.no



Tilbake